lørdag 12. januar 2008

Å være mamma

Veldig fortumlet og ganske så utslitt var jeg første gangen jeg så deg. Men så utrolig letta! Du levde!

Og ikke visste jeg hvordan det skulle gå videre. Vel hadde jeg lest massevis av bøker, surfa rundt på nettet etter info, snakka høl i huet på svigermor og lagt en haug med planer. Men det er komplett umulig å tenke seg til hvordan det er å være mamma.

Så slitsomt som det er å ha en baby, det tror jeg overgår alt mulig annet jeg vet om. Og ikke finnes det sykemelding heller. Selv om mammaen har 40 i feber og spyr i vinkel trenger babyen omsorg, kjærlighet, mat og kos. Han skiter i bleia akkurat når det passer ham. Er våken hele natta uten å spørre mammaen på forhånd om hva hun tenker om saken. Får tenner den ene dagen og har puppenekt den neste.

Likevel, å være mamma slår alt annet man kan oppleve her i livet ned i støvlene. Det er større enn å være lege, til og med! ;) Så stort at mammaen allerede gleder seg til og håper på å bli mamma en gang til. Ikke helt med en gang, altså. Må vente noen år først. Men likevel: Trenger en baby til en gang!

Å være mamma... det handler aller mest om massevis av kjærlighet!

Ingen kommentarer: