lørdag 19. juli 2008

Bilderas fra Lofoten 2: Rorbuliv

Vi bodde i rorbuer på ferieturen vår. Disse små husene ble brukt som overnattingssted for fiskerne. Og ikke bare sov de der, men de spiste og agnet liner også. I bua dere ser på bildene, bodde det 15 mann + kokka! Mennene sov 3 i hver seng, og når de skulle agne, måtte de helle vann på ovnen slik at det ikke ble for varmt inne. Fisken likte nemlig ikke kokt agn..

Vi var ikke fullt så mange. Oldemor, oldefar og farmor delte den ene bua, Pluggen mamman og pappan den andre. Og så var det en sånn kjekk dør mellom disse to buene, sånn at vi kunne sende en morrafrisk gutt inn til våkne (og mindre våkne..) familiemedlemmer. Dermed fikk mammaen et par timer ekstra på øyet. Herlig!

Stemningsbilde.

"Som vi har det stili!"

"Oldefar! Som jeg trenger å låne den dure-dingsen din!"

"Som jeg er stor gutt nå! Snart får jeg også hår i ansiktern min!"

Pølsetyv tatt på fersken. ;)

"Mammam! Det bo gode saker i det kalde skapet! Som jeg kosliger meg og stapper munnen min helt full!"

Ingen kommentarer: