torsdag 15. november 2007

"Han bruker deg som smokk"

Denne kommentaren har jeg fått flere ganger i høst. Det kommer fra mennesker som synes Pluggen våkner for ofte om natta. Og ja, han våkner ofte om natta. Han får tilbud om smokk, kos og vogging. Men han protesterer, han vil ha puppen. Den får han, og så spiser han tomt den ene siden, og gjerne en del fra den andre siden også. Så sovner han (fortsatt på puppen), lirkes forsiktig løs og legges varsomt tilrette på puten sin.

Jeg tror Pluggen våkner primært fordi han er sulten. Men jeg lurer på en ting: Hvorfor er det mer legitimt å våkne pga sult enn å våkne pga behov for nærhet? For de som påstår at han bruker meg som smokk, de kommer jo også med kommentarer som: "Du må ikke skjemme ham bort!" eller "nå må du ikke la ham få makt over dere."

Hvorfor er vi så redde for å gi spedbarna makt? Og hvorfor i all verden tror vi at ved å svare på barnets primære behov for nærhet, sult, varme og omsorg skjemmer det bort? Ja, det lurer jeg på..

Denne artikkelen anbefales:
http://www.solveig-spedbarn.com/evoalt.htm

Ingen kommentarer: