mandag 5. november 2007

Små plugger blir lett slitne.


Det er så deilig å ha mammapermisjon! For da kan man laste babyen oppi vogna og farte rundt på både besøk og treff, kino, shopping og babysang. Eller kan man det?

Vel, selvfølgelig kan man! Det er vel ganske så vanlig at mammaer sitter på cafe med den lille i vogna. Og det er sikkert i orden det. Man kan jo ikke isolere seg helt selv om man er blitt mamma!

Likevel: Når Pluggens dag har vært lang, fin og spennende, kan det bli litt for mye av det gode. Han skriker egentlig lite ellers, men etter sånne dager er det vanskelig for ham å roe seg ned! Vi kan bære, vogge og bysse, men det eneste som hjelper er å la ham gråte seg i søvn. For så å fortsette å sutre i søvne. (Vi forlater aldri en gråtende plugg!!!)

Åh, som jeg hater slike kvelder! Men det viktigste er at jeg tror Pluggen hater det enda mer. Han er så fortvilet og sliten ut, stakkars. Tanta hans sa det så fint en gang hun som fireåring hadde vært på farten en dag: "Mamma, de dumme menneskene springer rundt i hodet mitt!" Akkurat slik tror jeg det er. Det løper mennesker, dyr og andre inntrykk rundt i hodet til Pluggen, slik at han ikke klarer å slappe av. Dette har vel de fleste av oss opplevd?

Derfor prøver vi å begrense dagens opplevelser for Pluggen. Og derfor bærer jeg ham alltid slik at han kan skjerme seg(på rygg eller mage-mot-mage, ikke med ryggen mot min mage slik som de sitter i babybjørn), og alltid mage-mot-mage når vi en gang i blant er på kjøpesenter. Da kan han se ansiktet mitt og vurdere omgivelsene ut fra mine reaksjoner. Viktig for de små!

Små plugger har godt av opplevelser. De er nødt å lære seg hvordan slappe av. Men de er små enda, og de trenger hjelp til å få den roen de trenger. Hos oss betyr det at vi helst ikke gjør mer enn en "ute-ting" hver dag (f.eks ikke både tur på butikken og middag hos svigers). Og vi farter ikke rundt i Pluggens leggetid. Best for Pluggen, er vår erfaring.

Ingen kommentarer: