fredag 23. november 2007

Om amming

Så ble det ikke grøt på Pluggen likevel. Det hjalp jo ikke på nattesøvnen, og hvorfor i all verden skal vi gi ham grøt når han ikke sover bedre av det?

Men i ettertid kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er ganske overrasket over helsestasjonens manglende interesser for å backe opp rundt ammingen. Første gang jeg var der, fikk jeg høre følgende: "Åh, dette var et stort barn. Han kommer du ikke til å klare å amme særlig lenge!"

Senere ble det uttalt: "Snart kommer den tiden da morsmelk ikke holder for gutten din. Da vil han trenge grøt. Men du må gjerne supplere med morsmelkserstatning nå, altså."

Og da jeg ringte dit, i fortvilelse over manglende nattesøvn, fikk jeg høre følgende: "Du har nok for lite melk. Gi ham grøt. Gi ham morsmelkserstatning etterpå. Urolig i magen, sa du? Vel, det vil nok gi seg etterhvert."

Det absurde er at den første natta etter at vi sluttet med grøt, ja, da sov plutselig Pluggen bedre enn på lenge..

Jeg skulle ønske helsesøstre ikke var så redde for å støte mammaene. Det er viktig at barna får morsmelk dersom de kan få det, og det mødre trenger, er oppmuntring og hjelp til å få amminga til. De setningene jeg fikk høre, har kun ført til usikkerhet og bekymring for min del. Og det kunne jeg godt vært foruten!

Her er forresten et sitat som ble en tankevekker for min del: (Dog litt på siden..)

Det er et av vår sivilisasjons merkelige paradokser at menn med sine fleskete eller avmagrede og mer eller mindre hårete og helt uproduktive brystkasser kan opptre med bar overkropp nesten hvor som helst, nesten når som helst og nesten blant hvem som helst mens kvinnene alltid må gjemme bort sitt vakre og livgivende brystparti! Og spedbarna må ofte vente med sitt behov på grunn av de voksnes dikkedarer!
Ole Danbolt

Ingen kommentarer: