onsdag 19. september 2007

Når Krapylet gjør noe galt..

Scenario: Krapylet, 4 år, synes pappas verktøy er veldig spennende. Pappan har sagt at Krapylet ikke må gå inn på verkstedet uten at han er med. Men en dag finner jeg lillegutt oppå arbeidsbenken, med en ødelagt måle-dings ved siden av seg og et skyldbetynget fjes.

Her kunne det vært lett å bli sint! Måle-dingser koster en del, det er i grunnen det eneste mamman vet om sånne. Og Krapylet har gjort noe han ikke fikk lov til. What to do?

Vel, mange foreldre ville nok blitt sinte her. Og det er meget mulig at jeg ville blitt det også. Men målet mitt ville vært at Krapylet ikke ødela flere måle-dingser. Dessuten er verkstedet ikke et ideelt sted for fingernemme smågutter å være alene, det finnes farligere ting enn måle-dingser her. Vil det å kjefte på Krapylet være den mest effektive måten å forhindre skade på? Eller kanskje en passende inndragelse av lørdagsgodtet? Han ville definitivt huske det en annen gang!

Men Krapylet vil ikke bare huske at det ikke er lov å gå inn på verkstedet alene. Han vil også huske hvor leit det føltes at mamma var sint. Han visste jo at det ikke var lov å gå inn på pappas verksted (vel, det er kanskje det første mammaer bør tenke på i en sånn sak: Hadde Krapylet forstått at det ikke var lov?), men så hadde han tenkt å overraske pappa med en ny tegning. Og den tegningen skulle ligge på arbeidsbenken, sånn at pappa så den med en gang han kom hjem. Det var bare det at måle-dingsen lå på hylla ved siden av, og så kom han i skade for å rive den ned..

Det er ikke alltid små krapyl gjør dumme ting med vilje. Faktisk vil jeg påstå at det er svært sjelden at barn ønsker å være ondskapsfulle. Men de er utrolig impulsive! Og i all sin iver er det lett for en liten gutt å glemme fars formaninger.

Jeg håper at jeg den dagen jeg finner Krapylet med ødelagt måle-dings ved siden av seg skal ha ro nok til å se hele situasjonen. Forhåpentligvis får jeg en så god dialog med Krapylet at han kan fortelle meg hvorfor han gikk inn på verkstedet. Og aller helst håper jeg at Krapylet bli enig med meg om at neste gang han vil overraske pappa med tegning, så kan han spørre mamma om hun kan følge ham inn på verkstedet. Han har nemlig lært at verktøy både kan være skjørt og farlig, og mamma og pappa er redd for at han kan skade seg.

Forresten kan verksteder godt ha lås på døra. Så slipper små gutter å skade seg hvis impulsiviteten overstiger fornuften en annen gang..

Ingen kommentarer: