mandag 8. oktober 2007

Bærekræisi

Nå stjal jeg signaturen til en forum-venn av meg. Hun er moderator på tettinntil, og hun er definitivt glad i bæretøy! Ikke er hun den eneste der, heller. Stedet kryr av mer eller mindre bæreglade mødre som diskuterer alt fra barneoppdragelse til siste mote innen MeiTai. (Asiatisk bæresele.)

I går var det bæretreff hos meg. Og ja, jeg skal innrømme at jeg også er bitt av denne bærebasillen. Det gir meg en helt egen frihetsfølelse å kunne knyte gutten min opp på ryggen i sjal og gå ut i høstlufta med hundene. (Dette hadde vært veldig plundrete med vogn!) Inne er det nesten enda bedre: Prøv å bære en 9 kg tung baby i armene dine timesvis hver dag, så vet du hva vonde skuldre er! Jeg bruker selvfølgelig fortsatt armene en del, men varierer også med lommeslynge og sjal. Da har jeg også hendene fri til å gjøre andre ting.

Men så stopper det jo ikke der. Jeg tar meg selv i å fundere på om jeg kanskje skal teste ut et nytt sjal-merke, kanskje ett med ull i? Og den Filiokus-MeiTaien på treffet i går, den var innmari stilig.. For ikke å snakke om lommeslynga jeg nettopp har kjøpt - skikkelig designervariant! Hadde liksom ikke vært helt det samme med en ensfarga en..

Gjør jeg noe galt i å interessere meg for dette? Vel, en smule sprøtt er det absolutt. Men er det egentlig veldig mye sprøere enn å kjøpe annet barneutstyr? De fleste mødre koser seg jo med å handle klær til barnet sitt, og det er ikke bare hva som er praktisk og behagelig som teller. Man vil jo at barnet skal ha på seg noe pent? Og alt det andre man gjør når man har baby: Går på babykino, babysang, babymassasje, babysvømming og ikke vet jeg hva alt som finnes. Er det virkelig kun fordi man vil babyens beste? Eller er det kanskje også litt egeninteresse som farger valga man tar for sine små?

Det er viktig for meg å se gutten min sine behov og sette de først. Men jeg tror ikke han har vondt av at sjalet han knytes opp i er brunt og blått. Like lite som han bryr seg om barnevogna er beige, om genseren er arvegods fra faren eller om babysvømminga er med en topp instruktør eller ikke. Han trenger foreldre som gir omsorg og som ser ham. Så tror jeg mammaer med god samvittighet kan kose seg med sære baby-interesser i tillegg!

Ingen kommentarer: