søndag 11. februar 2007

Fuzzi Bunz og andre lure påfunn!


I denne bloggen blir det litt av hvert om tankene som snurrer rundt i hodet til lille krapyl sin mamma. Og hun er fast bestemt på at krapylet skal ha tøybleier! Det er nemlig både rimeligere og mer miljøvennlig - det siste argumentet er klart det viktigste.

Men de fleste ser for seg gammeldagse brettebleier med plastsnipp rundt når de hører om tøybleier. Og det var jo ikke alltid det helt store. Nå er det mange som fortsatt bruker brettebleier, nå med lanolinisert ullbukse eller pul-trekk utenpå. (Dette kan du lese mer om her og her hvis du vil.) Andre velger formsydde bleier, også da med ullbukser eller pul-trekk. Men det finnes også mer alt-i-ett løsninger, og det er noe i den duren vi skal prøve. Jeg innbiller meg nemlig at et enkelt og pappavennlig system har størst sjans for å funke..


Bildene er av Fuzzi Bunz. Dette er en bleie av typen lommebleie. Ytterlaget består av Pul (et giftfritt materiale som puster samtidig som det er vanntett.), innerlaget er av microfleece. Det er åpning mellom fleecen og ytterlaget, og der legger man innlegg. Det følger med et mikrofiber-innlegg når man kjøper bleien, men man kan velge å supplere med andre innlegg. Feks andre ferdigkjøpte innlegg, brettbleier, gamle håndklær klippet i passende stykker osv. Dermed kan man variere hvor god oppsugningsevne man vil at bleia skal ha, og fylle inn mer til natten når man ønsker at bleia skal være på flere timer enn på dagtid. Jeg kommer til å fylle bleiene etter at de er vaska, og så legges de klar i bleiebunken til skift.



Høres det uoverkommelig ut? Mange jeg har snakka med synes det. Og jeg skal ikke love at det kommer til å funke for oss. MEN jeg har lyst å prøve! Mest fordi at dersom det funker, så er det en kjempegevinst for miljøet vårt. En gjennomsnitts baby produserer nemlig et tonn med avfall. Og det går med 500 trær for å lage bleier bare til ham!


Ingen kommentarer: